Aquí van els resums o punts clau de cada taller:
La realitat de la segregació escolar
És una problemàtica polièdrica i hem discutit sobre com actuar davant d’aquesta realitat.
1) hi ha un fracàs escolar institucional en quant a model i polítiques educatives actuals.
2) debat entre els límits o interrelació de la falta de voluntat política i dels recursos en tots els sentits.
3) com poder sistematitzar si es que és possible el racisme institucional que es manifesta en espais escolars (encasella trajectòries segons la mirada racial, ens ubica en llocs socials concrets, patologització.
Importància en que cadascú actuï essent conscients dels seus privilegis i opressions, veure com i què es pot fer sense invisibilitzar o trepitjar a altres (síndics, organitzacions i plataformes socials; espais de participació familiar; acompanyament a estudiants racialitzats…)
Mesquita, no?
– Treball en xarxa amb altres entitats islàmiques i les institucions.
– Treball comunitari i obertura de centres de culte al barri i ciutat.
– Segueix havent-hi traves, obstacles, institucionals.
El ressorgiment de l’antisemitisme
Avui l’extrema dreta torna a mostrar el seu antisemitisme, al costat de la seva islamofòbia; és una amenaça greu i l’hem de combatre.
En fer-ho, cal superar moltes confusions dins la pròpia esquerra, que de vegades accepta mites antisemites d’una “conspiració jueva”, com ara l’obsessió contra Soros.
UCFR ha de combatre aquest tipus de racisme de manera unitària, de la ma de persones i entitats jueves, sense prendre posició sobre una cosa molt distinta com és el debat sobre Israel-Palestina.
Els feminismes i la lluita contra el feixisme i el racisme
1) El feminismo tiene que ser transformador y transversal; no eurocentrismo, sino diverso y descolonial.
2) El feminismo tiene que ser antifascista y antirracista, ya que el fundamentalismo más peligroso es el eurocentrismo.
3) Los hombres deben superar las lógicas masculinas y heteropatriarcales y asumir la lucha feminista, no para apropiarse de ella, sino para transformar de manera colectiva y en alianza.
4) Cada persona que forme parte de UCFR debe deconstruirse su individualismo, socializado por el capitalismo. Asimismo, que UCFR se consoliden mujeres diversas en los espacios de representación y que el reparto de trabajo se realice de forma equitativa y transversal.
Escoltem la veu de les (ex)MENAs
– Experiència directa de Rubí Acull i com han fent gestió entre els de Gaia i la comunitat de Rubí.
– ús de les paraules adequades per parlar de “integració”, acollir, interculturalitat i racisme.
– El desconeixement de racismes no tan evidents per par de l’administració i de alguns educadors /res que treballen amb els menors.
– No es pot parlar de la situació dels MENAs sense ells/es (s’han convidat i no han vingut).
– El negoci de la gestió del cas dels mena : un crítica directa a la generalitat sobre si les ràtios són les correctes? Si els recursos que es donen són els adequats, etc.
StopAntigitanisme
Fer un text/octaveta d’UCFR per trencar tòpics sobre la gent gitana.
Mirar de organitzar actes generals d’UCFR (xerrada, presentació de llibre…) a llocs amb important població gitana (La Mina, Sant Roc…) comptant amb la participació/ponències de persones gitanes.
Animar els grups locals d’UCFR a fer videofòrums amb el documental sobre “el camí del poble gitano” que s’està preparant.
La negrefòbia
Al final no es va celebrar aquest taller.